- Szczegóły
- Poprawiono: środa, 21, sierpień 2013 21:34
- Odsłony: 353
Szkoła Podstawowa nr 4 jest miejscem, w którym dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną zdobywają wiedzę i umiejętności na miarę swoich możliwości i stosownie do potrzeb. Placówka zapewnia realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych oraz umiarkowanym i znacznym w zespołach edukacyjno – terapeutycznych. W roku szkolnym 2011/2012 do Szkoły Podstawowej uczęszcza 30 uczniów:
- klasy I-III- 1 oddział;
- klasy IV- VI – 2 oddziały.
W edukacji wczesnoszkolnej zajęcia zorganizowane są w sposób sytuacyjno-zadaniowy, scalając treści polonistyczne, matematyczne, muzyczne, artystyczno-techniczne i ruchowe. Nauczanie blokowe, to kształcenie dzieci w drugim etapie szkoły podstawowej (kl.4-6). W jego skład wchodzi nauczanie przedmiotowe i ścieżki międzyprzedmiotowe. Uczniowie uczą się języka niemieckiego Uczniowie klasy VI z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przystępują do sprawdzianu organizowanego przez OKE we Wrocławiu. Po ukończeniu klasy VI uczniowie mogą kontynuować naukę w Gimnazjum nr 3 mieszczącym się w tym samym budynku. Uczniowie z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną uczęszczają do Zespołu Edukacyjno – Terapeutycznego. Uczą się wiadomości z zakresu języka polskiego, matematyki, środowiska społeczno– przyrodniczego oraz umiejętności przydatnych w codziennym życiu – przyrządzanie prostych posiłków, udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej, załatwiania spraw na poczcie i w urzędach. Przedmioty artystyczne– muzyka, plastyka i technika pozwalają im rozwijać swoje pasje i talenty oraz usprawniają manualnie. Uczniowie ci mogą kontynuować naukę w Gimnazjum dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym , a następnie w Szkole Przysposabiającej do Pracy. Zapewniamy uczniom wszechstronną, wielospecjalistyczną pomoc opartą na zintegrowanym systemie oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych:
- fachową opiekę wykwalifikowanych nauczycieli i specjalistów;
- zróżnicowane tempo nauczania w zależności od możliwości uczniów;
- zindywidualizowane podejście do uczniów;
- poczucie bezpieczeństwa i wiary we własne siły,
- indywidualne oddziaływania edukacyjne w zespołach klasowych 10-16 osobowych,
- oraz dla uczniów z dodatkową niepełnosprawnością np.
- autyzm, zespół aspergera w zespołach klasowych 2-4 osobowych,
- opiekę pedagoga i psychologa,
- indywidualne zajęcia specjalistyczne.
Na bogatą ofertę zajęć rewalidacyjnych składają się:
- terapia logopedyczna,
- terapia metodą Tomatisa,
- rehabilitacja ruchowa,
- gimnastyka korekcyjna,
- dogoterapia,
- terapia metodą EEG Biofeedback,
- alternatywne formy komunikacji,
- zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w czytaniu, pisaniu oraz ćwiczeniu ważnych umiejętności matematycznych,
- Sala doświadczania świata.
Organizowane są różne formy spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań wychowanków. Wycieczki, spacery, wyjazdy na basen, duża sala komputerowa - to tylko niektóre atrakcje , które oferuje szkoła. Przy szkole działa:
- zespół taneczny, wokalny
- kółko plastyczne
- kółko teatralne
- liczne kółka przedmiotowe
- Szkolne Koło Sportowe
- sklepik szkolny.
Walorem szkoły jest wysoko wykwalifikowana i stale podnosząca swoje kompetencje kadra pedagogiczna, organizacja zajęć odpowiednia do niepełnosprawności uczniów, czyste i pięknie wyposażone klasy szkolne oraz bogata baza pomocy dydaktycznych. Ze względu na dojazdy dzieci do szkoły, od rana działa przyjazna uczniom świetlica.
- Szczegóły
- Poprawiono: środa, 21, sierpień 2013 21:45
- Odsłony: 361
W skład Ośrodka Szkolno-Wychowawczego przy ulicy Batorego 2 wchodzi Gimnazjum Nr 3.
Tworzą je dwa oddziały przeznaczone dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i dwa oddziały edukacyjno - terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
-
-
język polski,
-
język niemiecki,
-
matematyka,
-
informatyka,
-
fizyka,
-
chemia,
-
biologia,
-
geografia,
-
muzyka,
-
religia,
-
plastyka,
-
wiedza o społeczeństwie,
-
historia,
-
wychowanie do życia w rodzinie,
w-f
-
Podstawą pracy dydaktyczno-wyrównawczej, we wszystkich oddziałach gimnazjalnych, są Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne, konstruowane dla każdego dziecka przez zespół pracujących z nim nauczycieli.
Podsumowaniem nauki w gimnazjum jest egzamin gimnazjalny, oraz międzyprzedmiotowy projekt tematyczny.
Na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 roku – uczniowie klas gimnazjalnych, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek udziału w realizacji projektu gimnazjalnego, który został zdefiniowany jako zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
Udział ucznia w pracach projektowych ma wpływ na ocenę zachowania, a informacja o tym udziale i temat projektu będą wpisane na świadectwie ukończenia szkoły
Tradycją naszego gimnazjum jest uroczyste zakończenie roku szkolnego dla gimnazjalistów, na które zakładają togi i birety.
Dodatkowo nasi uczniowie biorą udział w wojewódzkich olimpiadach przedmiotowych z języka polskiego, matematyki, informatyki i geografii zostając ich laureatami.
Po ukończeniu nauki na drugim etapie nauczania nasi absolwenci mogą uczyć się zawodu w szkołach ponadgimnazjalnych wszystkich typów.
- Szczegóły
- Poprawiono: środa, 21, sierpień 2013 21:48
- Odsłony: 363
Szkoła przeznaczona jest dla uczniów, którzy ukończyli Gimnazjum Specjalne. Do szkoły mogą uczęszczać osoby od 16 do 24 roku życia.
Treści programowe przewidziane są do realizacji w ciągu trzech lat, z możliwością wydłużenia etapów edukacyjnych. Dla każdego ucznia w oparciu o treści nauczania przewidziane w programie, diagnozę funkcjonalną , zespół nauczycieli opracowuje Indywidualny Program Edukacyjny.
CEL GŁÓWNY:
Przygotowanie uczniów do podjęcia aktywności zawodowej w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapii zajęciowej, we własnym gospodarstwie domowym lub zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
Cele edukacyjne:
- Osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości.
- Przygotowanie do dorosłego życia w społeczeństwie i wspomaganie rozwoju autonomicznej osobowości ucznia.
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami zbiorowości, pełnienie ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego.
- Umożliwianie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego środowiska.
- Budowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie poprzez osiąganie sukcesów.
Treści nauczania:
- Rozeznanie w organizacji życia społecznego, podstawowe zasady funkcjonowania państwa
- Poznanie osób i instytucji, do których można zwracać się o pomoc w rozwiązywaniu różnych spraw oraz trybu zwracania się o pomoc
- Kształtowanie zdolności do empatii oraz umiejętności udzielania i korzystania ze wsparcia emocjonalnego
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się, słuchania i zadawania pytań
- Znajomość i rozumienie swoich praw obywatelskich, umiejętność dbania o ich przestrzeganie, uprawnienia osób z niepełnosprawnościami do korzystania z systemu wsparcia społecznego
- Kształtowanie umiejętności niezbędnych w autonomicznym, dorosłym życiu, a w tym:
- rozróżniania koleżeństwa, przyjaźni, miłości, wolności osobistej oraz przewidywania konsekwencji własnych działań
- ustalania hierarchii potrzeb i podejmowania samodzielnych decyzji, poczucia obowiązku
- ustalania celów dalekich i bliskich, planowania dnia i organizowania czasu wolnego
- nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi (współdziałania, współpracy, rozwiązywania problemów i sytuacji konfliktowych, umiejętności odmawiania, nawiązywania i podtrzymywania przyjaźni, dbaniu o przyjaciół i znajomych)
- posługiwanie się dowodem osobistym i innymi dokumentami
- dokonywanie wyborów w różnych sytuacjach życiowych
- Kształtowanie i utrwalanie zachowań i nawyków ogólnie akceptowanych w świecie ludzi dorosłych w zakresie higieny i wyglądu zewnętrznego
- Przekazywanie, odbiór i wykorzystanie różnych informacji, w tym docieranie do informacji, korzystanie z informacji, tworzenie informacji, przetwarzanie informacji za pomocą różnych środków (również z wykorzystaniem komputera)
- Rozwijanie i utrwalanie umiejętności pisania i czytania oraz ich praktycznego wykorzystania (w szczególności tekstów kierowanych do różnych adresatów, w różnych celach)
- Umiejętność dbania o własne zdrowie, korzystania z pomocy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, umiejętność udzielania pierwszej pomocy, korzystania z pogotowia ratunkowego. Poznanie czynników zagrażających zdrowiu oraz sposobów unikania zagrożeń
RAMOWY PLAN NAUCZANIA
Funkcjonowanie osobiste i społeczne
Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowią realizację podstawy programowej ustalonej dla Szkoły Przysposabiającej do Pracy, są organizowane w oddziałach i podtrzymują umiejętności szkolne związane z czytaniem, pisaniem i liczeniem oraz pomagają zdobyć wiedzę o Polsce, świecie i społeczeństwie.
Przysposobienie do pracy
Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia przysposabiającego do pracy są organizowane w oddziałach lub mogą być realizowane w zespołach między oddziałowych na terenie Ośrodka, a także poza nim, zgodnie z predyspozycjami oraz preferencjami uczniów.
Wychowanie fizyczne
Obejmuje gry i zabawy ruchowe, gimnastykę oraz dyscypliny sportowe.
Zajęcia kształtujące kreatywność
Realizowane są w działach tematycznych:
- plastyka, technika
- muzyka,
- rozwijanie zainteresowań,
- organizowanie czasu wolnego.
Religia
Dodatkowe zajęcia edukacyjne
Uczniowie korzystają z zajęć logopedycznych, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych prowadzonych metodą Tomatisa i Biofeedbacka, gimnastyki korekcyjnej, zajęć sportowych, plastycznych, kółek zainteresowań oraz dogoterapii.
Przysposobienie do pracy w naszym Ośrodku ma charakter wielokierunkowy. Uczniowie zdobywają teoretyczne i praktyczne umiejętności z następujących dziedzin:
- wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych
- prace biurowe
- prace ogrodnicze
- prace z zakresu gospodarstwa domowego
- elementy szycia ręcznego i maszynowego
- prace porządkowe
- usługi na rzecz szkoły
Nasi uczniowie mają możliwość przenieść wyuczone czynności i umiejętności w szersze środowisko społeczne, poprzez udział w terapii przez pracę organizowaną w zakładzie cukierniczym „Piast” w naszym mieście. Dzięki tym zajęciom uczniowie mogą zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność w środowisku pracowniczym, przy współpracy z pracownikami zakładu pracy, doskonalić dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.
Nasza młodzież bierze aktywny udział w życiu szkoły przygotowując uroczystości szkolne i klasowe z udziałem zapraszanych gości są to: dzień chłopca, andrzejki, spotkanie opłatkowe, zabawa choinkowa, śniadanie wielkanocne, dzień kobiet oraz organizując uroczyste przyjęcia urodzinowe uczniów naszych klas.
Biorą również udział w wycieczkach, konkursach i zawodach sportowych, które zwiększają ich śmiałość, poczucie własnej wartości i pewności siebie.
- Szczegóły
- Poprawiono: środa, 21, sierpień 2013 21:50
- Odsłony: 347
W czasie wolnym od zajęć lekcyjnych (okres wakacyjny) internat naszego ośrodka udostępnia miejsca noclegowe :-)
SZKOLNE SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE W GŁOGÓWKU
przy OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM
ul. KOŚCIUSZKI 12
48-250 Głogówek
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Oferuje najtańsze noclegi w powiecie prudnickim
Członkowie Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych mają 20% zniżki za nocleg!
Recepcja schroniska czynna jest od godziny 7.00 - 22.00.
Nr telefonu: (77) 437-32-07 lub (77) 437-29-29
Oferujemy:
- 32 miejsca noclegowe (pokoje 2, 3 i 4 osobowe)
- kuchnię samoobsługową z jadalnią
- zaplecze sanitarne z natryskami
- salę telewizyjną
- świetlicę (gry zręcznościowe, planszowe, tenis stołowy itp.)
- rzetelną informację turystyczną
- parking przy schronisku
- możliwość organizacji kameralnych imprez okolicznościowych
- doba w schronisku trwa od godz. 17.00 do 10.00 dnia następnego
- Szczegóły
- Poprawiono: środa, 21, sierpień 2013 21:53
- Odsłony: 344
Biblioteka mieści się na drugim piętrze budynku szkolnego, w sali nr 206.
Czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach:
Wtorek: 11.10 – 12.25
Środa: 11.10 – 12.25
Czwartek: 11.10 – 12.25
Piątek: 11.25 – 12.25
Struktura księgozbioru:
- literatura dla dzieci i młodzieży
- wierszyki, bajeczki
- opowiadania dla najmłodszych
- lektury szkolne
- powieści, opowiadania obyczajowe
- powieści, opowiadania przygodowe i podróżnicze
- baśnie, podania, legendy
- regionalia: Głogówek i okolice
- literatura patrona Ośrodka : W. Chotomskiej
- podręczniki szkolne dla uczniów
- literatura pedagogiczna:
- literatura naukowa i metodyczna
- księgozbiór podręczny:
- słowniki, encyklopedie, leksykony, poradniki
- czasopisma dla dzieci i młodzieży
- czasopisma naukowe i metodyczne dla nauczycieli
- inne zbiory:
- mapy, gry,
- kasety magnetofonowe, VHS, płyty CD, płyty DVD
- programy, scenariusze, dorobek naukowy nauczycieli
Biblioteka wspiera proces dydaktyczno - wychowawczy Ośrodka. Rozbudza i rozwija zainteresowania uczniów, zaspakaja potrzeby kulturalne i rekreacyjne, stwarza możliwości kontaktów międzyludzkich. Wspomaga nauczycieli w procesie dydaktycznym i w doskonaleniu zawodowym. Przy bibliotece działa Koło Przyjaciół Biblioteki, które skupia grono uczniów zainteresowanych pracą biblioteki, książkami, czytelnictwem , wykazujących chęć dobrowolnego uczestnictwa w jej działalności.
Zadania Koła Przyjaciół Biblioteki:
- Pomoc w przygotowaniu imprez czytelniczych : Pasowanie uczniów klas I-III na czytelników biblioteki szkolnej
- Pomoc w organizacji konkursów bibliotecznych: Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, Tydzień Książki
- Pomoc w przygotowaniu gazetek ściennych, wystaw
- Prace techniczne: porządkowanie regałów z książkami i czasopismami, pomoc w konserwacji zbiorów
- Pomoc w wyszukiwaniu interesującej książki młodszym czytelnikom
- Przypominanie uczniom o godzinach otwarcia biblioteki
W ramach zajęć pozalekcyjnych w bibliotece odbywają się zajęcia rewalidacyjne – bajkoterapia.